De Nieuwsbrief van Managementconsult.nl is een periodiek verschijnende uitgave met wetenswaardigheden voor managers.
Het volgende thema koment in deze nieuwsbrief aan bod:
Veel interne adviseurs of stafmedewerkers merken dat het soms moeilijk is hun adviezen geaccepteerd te krijgen. De opdracht verdwijnt in de bureaulade. Technisch is het een goed advies, maar de interne klant wil er toch niet echt aan of brengt op het laatste moment veranderingen aan in de opdracht...
Daar zijn diverse oorzaken voor aan te wijzen die vaak niet liggen op het technische of inhoudelijke vlak van het advies.
De training is erop gericht om uw adviezen vaker, beter en meer geaccepteerd te krijgen.
De nadruk ligt hierbij niet op de inhoud van het advies, maar op de communicatieve zijde: hoe een technisch/commercieel advies over te dragen en geaccepteerd te krijgen in de eigen organisatie.
De klantrelatie in alle fasen van het advies staat centraal. Ingegaan wordt op nieuwe vormen van het intakegesprek, de analyse, het uitwerken van adviezen en hoe deze adviezen geaccepteerd en doorgevoerd te krijgen.
Wij hebben afgelopen jaar veel vragen gekregen naar de mogelijkheid voor deze open training....
Klik hier voor meer informatie
Zoekt u een inhouse training voor adviseurs die meestal extern werken? Klik dan hier.
Speciaal voor managers die hun medewerkers (steeds meer) moeten coachen...
U krijgt na het invullen van de test door uzelf en de anderen onmiddellijk de beschikking over een uitgebreide rapportage rond uw competenties en het niveau daarvan.
Als u de ingebouwde professionele benchmark niet haalt worden per competentie automatisch tips gegenereerd die u kunt gebruiken om uw verbeterdoelen te bepalen.
Het voordeel van 360 graden feedback is uiteraard dat de adviseur zich kan spiegelen aan andere feedbackgevers. Meten is weten.
De test is gericht op leidinggevers en managers die medewerkers via coachinggesprekken aansturen. Veel van deze managers gebruiken de test ook om een persoonlijk ontwikkelplan voor zichzelf mee op te starten. Bij onze 'Training Coachen op competenties' gebruiken we de test standaard als startinstrument.
Tip: Kijk ook eens naar het artikel over invoeren van competentiemanagement.
Om een testcode met password aan te vragen: KLIK HIER
In de test worden drie domeinen gemeten:
De volgende competenties worden gemeten:
Communiceren
Reageren op en samenwerken met anderen op een prettige, doelgerichte,
constructieve, directe en uitnodigende manier.
Luisterenvaardigheden
Laat zien informatie uit een gesprek op te pikken. Vraagt ter zake door en
gaat in op reacties. Probeert eerst te begrijpen en pas daarna begrepen te
worden.
Doelen stellen
Bepaalt op systematische wijze doelen en prioriteiten en geeft benodigde
acties, tijd en middelen aan om doelen te bereiken. Is doelgericht en
effectief in handelen en weet tijdig bij te sturen om de gestelde
resultaten te bereiken.
Overtuigen
Overtuigen is het verkrijgen van instemming voor het uitvoeren van bepaalde
plannen, ideeën of producten waarvoor bij de ander in eerste instantie
geen draagvlak is.
Sensitiviteit
Laten zien dat men zich goed bewust is van wat andere mensen in hun eigen
omgeving voelen en wensen, tonen dat men daarmee op passende wijze
rekening houdt.
Motiveren van medewerkers
Motiveert anderen tot actie, ontwikkelt betrokkenheid en spreekt
medewerkers aan.
Omgaan met conflicten
Het tijdig kunnen herkennen van onderlinge wrijvingen en weerstanden en
hierop professioneel kunnen anticiperen. Problemen tot een acceptabele
oplossing kunnen brengen voor betrokkenen.
Smart
SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. In
staat zijn om de weg naar het doel volgens deze criteria te definiëren.
Counselen
De medewerker ondersteunen in het oplossen van de eigen persoonlijke
problemen via doorvragen, reflecteren en concretiseren van de eigen
oplossingen van de medewerker.
Leidinggeven aan een individu
Richting en sturing geven aan een medewerker in het kader van diens
taakvervulling. Medewerkers tot betere prestaties brengen door hen
genuanceerd en gestructureerd te ondersteunen via initiëren en begeleiden
van verbetertrajecten.
Teambuilding
Richting geven aan team of projectgroep. Samenwerkingsverbanden verbeteren
met als doel de totale performance van de groep verbeteren.
Leidinggeven
Vraagt anderen mee te denken bij beslissingen aangaande zijn / haar werk.
Corrigeert anderen wanneer zij niet goed communiceren of rapporteren. Gaat
na of door hem of haar gegeven instructies aan medewerkers en collegae
worden nageleefd.
Samenwerken
Het bijdragen aan een gezamenlijk resultaat. Ook als daar geen direct
eigen belang bij komt kijken.
Organiseren en plannen
Op een systematische wijze doelen en prioriteiten stellen en daarbij de
benodigde acties, tijd en middelen aangeven om de gestelde doelen te
bereiken.
Delegeren
Eigen taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden toedelen aan de
medewerker.
Flexibiliteit
Kan indien zich problemen of kansen voordoen het eigen gedrag zo veranderen
dat het gestelde doel toch bereikt wordt. Is flexibel in rol- en
taakuitvoering. Staat open voor alternatieven. Handhaaft zich goed in
nieuwe situaties.
Meer informatie:
Een basistest om snel overzicht te krijgen op alle aspecten van uw leidinggeven.
Een ideale start voor uw functionerings- of coachingsgesprekken of uw eigen groeiproject.
U wordt getest op de volgende drie domeinen:
De coach: Mentor, stimulator, coach voor teams en individuen.
De leider: Netwerker, ondernemer, strategische planner, visie- en
missiedrager.
De manager: Producent, bestuurder en coördinator.
Hierdoor krijgt u snel een totaaloverzicht van de hoofdgebieden waarop een manager werkzaam is en het niveau van zijn competenties in deze domeinen.
De volgende competenties worden per domein gemeten:
Domein coaching:
Domein leiderschap:
Domein managen:
Meer informatie:
Onze succesvolle open training... Voor iedereen die zijn competenties op het gebied van samenwerken en communiceren wil verbeteren.
Medewerkers op mbo-/hbo-niveau, voor wie communicatie en samenwerking met anderen een essentieel deel van het werk is en die behoefte hebben om hun kwaliteiten op dit terrein te versterken.
Denk hierbij aan mensen die:
De deelnemers starten met een analyse van hun 360° feedbackrapport.
Daarna worden individuele doelen bepaald die in de training bereikt gaan worden. Uw groepsleden werken in een soortgelijke setting aan hun eigen doelen.
In overleg met de trainer en de (sub)groep wordt een trainingstraject uitgezet. Onderweg wordt dit nog bijgesteld.
In deze cursus komen praktische vraagstukken aan de orde als:
Deze cursus heeft een sterk praktisch karakter. De onderwerpen worden in sterke mate bepaald door de vragen en problemen die de deelnemers aandragen.
Aan bod komen onderwerpen als:
Voorafgaand aan de cursus vindt een 360 graden feedback-ronde plaats m.b.t. ieders competenties op het gebied van communicatie en samenwerking.
De resultaten van deze feedback wordt verwerkt in een persoonlijk rapport dat de deelnemers aan het begin van de cursus ontvangen. Dit rapport dient als basis voor het vaststellen van leer- en aandachtspunten voor de deelnemers.
Via keuzemodules worden allerlei thema's behandeld. Deelnemers gaan via korte praktische oefeningen de theoretische modellen vertalen naar hun eigen werkpraktijk en oefenen met situaties waarin ze hun competenties kunnen ontwikkelen.
De training begint met een blok van twee dagen. Na 4 weken volgt weer een blok van 2 dagen. In deze tussentijd voert u werktaken op uw werkplek in het kader van uw verbeteringsplan uit.
Twee maanden na het tweede blok komt de groep tijdens een follow-updag weer bij elkaar om de resultaten verder te verwerken.
Managementconsult.nl heeft een nieuwe dienstverlening ingevoerd: het Free consult.
Het mes snijdt aan twee kanten. U krijgt een free consult, wij krijgen de mogelijkheid onze expertise te demonstreren.
Heeft u een brandende vraag met betrekking tot HRM, organisatieverandering, cultuurverandering, prestatiemanagement, competentiemanagement, coachen of ziekteverzuim en wilt u hiervoor niet onmiddellijk een externe consultant inschakelen?
Dan biedt Managementconsult.nl u de mogelijkheid om een vraag te stellen die gegarandeerd binnen 5 werkdagen door onze adviseurs effectief wordt beantwoord.
Talrijke organisaties hebben van deze mogelijkheid voor een gratis consult inmiddels dankbaar gebruik gemaakt.
Bent u ook geïnteresseerd in het laatste nieuws of bruikbare tips op het gebied van people management, dan is onze nieuwsbrief er ook voor u.